Inovācijas uzņēmumos
Inovācija ir jauna vai būtiski uzlabota produkta (preces vai pakalpojuma) vai procesa ieviešana uzņēmumā. Inovācija ir jaunums uzņēmumā, taču uzņēmums var arī nebūt pirmais, kas ievieš šo inovāciju.
Dati par inovācijām uzņēmumos tiek izmantoti, lai novērtētu inovatīvo uzņēmumu skaitu, to īpatsvaru aktīvo uzņēmumu vidū, inovatīvo uzņēmumu skaitu pēc darbības jomas, inovatīvo uzņēmumu apgrozījumu un strādājošo skaitu, inovatīvo uzņēmumu skaitu un īpatsvaru pēc inovāciju veida, kā arī kopējos izdevumus inovācijām.
- Doties uz >
-
Termini un definīcijas
>
- Datu vākšana un aprēķināšana >
Termini un definīcijas
Inovācija (jauninājums)
Inovācija ir jauna vai būtiski uzlabota produkta (preces vai pakalpojuma) vai procesa, jaunas tirgdarbības metodes vai jaunas organizatoriskas metodes ieviešana uzņēmuma praksē, darba vietas organizācijā vai ārējās attiecībās.
Inovācijām ir jābūt ieviestām. Jauns vai uzlabots produkts ir ieviests, kad to piedāvā tirgū. Jauni procesi, produkti, tirgdarbības metodes vai organizatoriskās metodes ir ieviestas, kad tās faktiski izmanto uzņēmuma darbībā.
Inovācijai ir jābūt jaunumam uzņēmumā, taču uzņēmums var arī nebūt pirmais, kas ievieš attiecīgo produktu vai procesu.
Inovatīvas darbības
Inovatīvi aktīvs uzņēmums
Uzņēmums, kas pārskata periodā ir ieviesis vismaz vienu inovāciju – tehnoloģisko (produktu un procesu), tirgdarbības vai organizatorisko inovāciju un/vai ir veicis inovatīvas darbības, tostarp pārtrauktas vai izbeigtas inovatīvās darbības, vai inovatīvās darbības, kas joprojām turpinās.
Inovatīvs uzņēmums
Uzņēmums, kas pārskata periodā ieviesa vismaz vienu inovāciju – tehnoloģisko (produktu un procesu), tirgdarbības vai organizatorisko inovāciju.
Organizatoriskā inovācija
Jaunas organizatoriskās metodes ieviešana uzņēmuma praksē, darba vietas organizācijā vai ārējās attiecībās.
Procesa inovācija
Produktu inovācija
Tirgdarbības inovācija
Tādas jaunas tirgdarbības metodes ieviešana, kas saistīta ar būtiskām produkta noformējuma vai iepakojuma, produkta izvietošanas, produkta reklamēšanas vai cenu noteikšanas izmaiņām.
Datu vākšana un aprēķināšana
Apsekojuma metode un datu avoti
Inovāciju apsekojums Latvijā notiek pēc vienotas Eurostat metodoloģijas un ir izlases veida apsekojums.
Datu avots - CSP apsekojums par inovācijām uzņēmējdarbībā (veidlapa 2-inovācijas “Veidlapa par inovācijām uzņēmējdarbībā”).
Mājaslapas sadaļā Respondentiem/Veidlapu katalogs varat iepazīties ar apsekojuma veidlapu.
Mērķa populācija
Apsekojuma mērķa populācija ir visas izlases veidošanas brīdī ekonomiski aktīvas statistiskās vienības – uzņēmumi ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk, kuru saimnieciskā darbība iekļauta NACE 2. red. B, C, D, E, H, J, K sadaļā un NACE 2. red. 46., 71., 72. un 73. nodaļā.
Izlases apjoms
Izlases veidošanas brīdī rāmī tika iekļautas visas statistiskās vienības, kas atbilst mērķa populācijas aprakstam. Izlases rāmis tika veidots, izmantojot Statistikas uzņēmumu reģistra informāciju. Izlases apjoms tika noteikts, izmantojot Neimaņa optimālo izvietojumu. Izlase ir veidota kā stratificēta nejauša gadījuma izlase.
Periods | Ekonomiski aktīvie uzņēmumi |
2014-2016 | 3103 |
2012-2014 | 1501 |
2010-2012 | 1573 |
2008-2010 | 1358 |
Aprēķina metodes
Uzņēmējdarbības sektora izlasē iekļauto respondentu informācija tiek vispārināta, izmantojot katrai izlases vienībai piešķirtos svarus.
Novērtējuma aprēķinam izmanto Horvitsa-Tompsona novērtējumus.
Kontaktpersona metodoloģijas jautājumos
Uvis Ķeirāns
Uzņēmumu strukturālās un inovāciju statistikas daļa
vecākais referents