Patēriņa cenas 2011.gada februārī pieaugušas par 0,3%

08.03.2011

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka vidējais patēriņa cenu līmenis 2011.gada februārī, salīdzinot ar 2011.gada janvāri, palielinājās par 0,3%. Precēm cenas pieauga par 0,3%, bet pakalpojumiem - par 0,2%. 2010.gada februārī, salīdzinot ar 2010.gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis nemainījās.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās 2011.gada februārī, salīdzinot ar 2011.gada janvāri

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām februārī bija cenu kāpumam pārtikai, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Februārī turpinājās pārtikas produktu cenu kāpums, ko noteica atsevišķu preču cenu dinamika pasaules tirgū, ražotāju cenu kāpums, kā arī akciju noslēgums. Dārzeņiem cenas pieauga par 8,8%, pienam un piena produktiem - par 3,2%, sieram - par 2,6%, tējai un kafijai - par 3,3%, augļiem - par 4,1%, cukuram - par 6,2%, konditorejas izstrādājumiem - par 2,0%, atspirdzinošajiem dzērieniem - par 2,8%, labības produktiem - par 1,1%. Akciju rezultātā par 0,8% samazinājās cenas gaļai un gaļas izstrādājumiem, par 0,9% - maizei, par 0,4% - saldumiem, medum, bet par 0,3% - olām.

Atlaižu un sezonas izpārdošanu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 5,7%, apģērbiem - par 1,8%, bet apģērbu piederumiem - par 11,0%.

Vidējais cenu līmenis degvielai bija par 0,5% augstāks, nekā janvārī. Cenu kāpumu mēneša beigās daļēji kompensēja degvielas cenu kritums februāra sākumā. Dārgāki kļuva sauszemes transporta pakalpojumi, autovadītāju kursi, ar transportu saistīti apdrošināšanas pakalpojumi. Par 7,7% sadārdzinājās tūrisma pakalpojumi, par 0,7% - medikamenti, bet par 3,1% - ziedi.

Februārī par 1,2% cenas samazinājās siltumenerģijai. Akciju rezultātā par 3,0% lētākas kļuva personīgās aprūpes preces. Akciju ietekmē zemākas cenas bija arī mājokļa uzkopšanas un tīrīšanas līdzekļiem, alkoholiskajiem dzērieniem, mēbelēm un mājokļa iekārtām, datu apstrādes iekārtām, sanatoriju pakalpojumiem, rotaļlietām, sadzīves ierīcēm, atpūtas un sporta pakalpojumiem un mājsaimniecības tekstilizstrādājumiem.

Šā gada februārī vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri1), bija par 4,0% augstāks. Precēm cenas pieauga par 5,7%, bet pakalpojumiem - kritās par 0,4%.

Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem2), ir palielinājies par 0,2%.

 

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās, %

 

Preces un pakalpojumi, kas vidējā cenu līmeņa pārmaiņas ietekmēja visvairāk,

% punkti

Grupas

Cenu pārmaiņas 2011.gada februārī, salīdzinot ar:

2010.g. februāri

2010.g. decembri

2011.g.

janvāri

Kopā

4.0

1.6

0.3

Pārtika

9.8

4.0

1.8

Alkohols, tabaka

1.2

1.3

-0.1

Apģērbs, apavi

-3.2

-7.9

-3.4

Mājoklis

9.1

1.7

-0.3

Mājokļa iekārta

-2.5

0.2

-0.6

Veselība

-2.6

0.9

0.4

Transports

6.5

2.5

0.3

Sakari

-2.4

-0.3

-0.5

Atpūta, kultūra

-2.1

1.8

0.9

Izglītība

1.4

0.0

0.0

Viesnīcas, restorāni

-0.7

0.7

0.1

Pārējie

-0.8

1.3

-1.0

 

Mēneša laikā

 

Dārzeņi

+0.19

Piens un piena produkti

+0.11

Augļi

+0.06

Bezalkoholiskie dzērieni

+0.06

Apģērbi

-0.06

Siltumenerģija

-0.06

Personīgās aprūpes preces

-0.07

Apavi

-0.08

 

12 mēnešu laikā

 

Degviela

+0.92

Siltumenerģija

+0.68

Piens un piena produkti

+0.61

Dārzeņi

+0.45

Elektroenerģija

+0.34

Augļi

+0.32

Maize un graudaugu izstrādājumi

+0.32

Farmaceitiskie produkti

-0.16

Plašāku informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām var skatīt CSP datubāzes sadaļā Patēriņa cenas.
Informācija par patēriņa cenu indeksu 2011.gada martā tiks paziņota š.g. 8.aprīlī.

 

Sagatavojusi Patēriņa cenu indeksu daļa
Tālr. 67366865
Oskars Alksnis


1) Gada inflācijas mērs. Salīdzina pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.
2) Gada vidējais inflācijas mērs. Salīdzina pēdējo 12 mēnešu vidējo cenu līmeni ar iepriekšējo 12 mēnešu vidējo cenu līmeni.