Patēriņa cenas 2006.gada martā pieaugušas par 0,2%

10.04.2006

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka vidējais patēriņa cenu līmenis 2006.gada martā, salīdzinot ar 2006.gada februāri, palielinājās par 0,2%. Precēm cenas pieauga par 0,3%, bet pakalpojumiem - par 0,1%. 2005.gada martā, salīdzinot ar 2005.gada februāri, vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,6%.

Patēriņa grupu cenu pārmaiņas 2006.gada martā,
salīdzinot ar 2006.gada februāri

Martā patēriņa cenu izmaiņas galvenokārt ietekmēja dārzeņu cenu kritums, kā arī elektrības un apģērba un apavu cenu kāpums.

Pārtikas produktu cenas martā samazinājās par 0,7%, ko būtiski ietekmēja atsevišķu dārzeņu cenu kritums. Cenas paaugstinājās kartupeļiem (+6,4%), zivīm (+3,3%), atspirdzinošiem dzērieniem (+1,5%), eļļai un taukiem (+1,6%), atsevišķiem gaļas produktiem u.c.

Par 0,9% pieauga alkoholisko dzērienu cenas, bet tabakas izstrādājumiem tās samazinājās par 0,6%.

Pēc cenu krituma iepriekšējos trijos mēnešos, martā paaugstinājās apģērbu un apavu cenas (+3,6%), kas saistīts ar pavasara – vasaras sezonas preču parādīšanos tirdzniecībā.

Martā, sakarā ar jauno elektrības tarifu ieviešanu, maksa par elektroenerģiju palielinājās par 6,7%. Dārgāka kļuva īres maksa (+3,3%), maksa par siltumenerģiju (+0,8%), kā arī sadārdzinājās mājokļa uzturēšana, remonta materiāli un cietais kurināmais.

Dārgāki kļuva medicīnas produkti, ārsta – speciālista pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi, medicīniskās procedūras, grāmatas, kancelejas preces. Palielinājās ēdināšanas pakalpojumu, frizieru un citu personīgās aprūpes iestāžu pakalpojumu un individuālās aprūpes preču cenas.

Martā degvielas cenas samazinājās par 1,6%. Lielākais cenu kritums bija auto gāzei (-3,0%). Samazinājās mobilo telefona aparātu (-1,1%) un mobilo telefonu pakalpojumu (-1,8%) cenas.

Salīdzinot

ar iepriekšējā gada martu, patēriņa cenas pieauga par 6,5%, tai skaitā precēm par 6,5%, bet pakalpojumiem – par 6,8%. Gada pieauguma temps turpināja samazināties, to galvenokārt veicināja cenu stabilitāte pārtikas produktiem un cenu kritums degvielai, pretstatā cenu pieaugumam pērn.

Š.g. pirmajos 3 mēnešos kopumā cenas ir pieaugušas par 1,7%. Pagājušajā gadā cenu pieaugums attiecīgajā periodā bija 2,1%. Cenu līmeni gada pirmajā ceturksnī visvairāk ietekmēja pārtikas produktu padārdzināšanās, galvenokārt dārzeņiem, kā arī siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu kāpums un apģērbu un apavu cenu kritums.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās, %

 

Preces un pakalpojumi, kas vidējā cenu līmeņa pārmaiņas ietekmēja visvairāk, % punkti

Grupas

2006.gada martā salīdzinot ar:

2005.g.
martu

2005.g.
decembri

2006.g.
februāri

Kopā

6.5

1.7

0.2

Pārtika

7.1

2.7

-0.7

Alkohols, tabaka

8.6

2.9

0.2

Apģērbs, apavi

0.2

-4.3

3.6

Mājoklis

13.9

5.4

1.7

Mājokļa iekārta

3.6

1.1

0.7

Veselība

10.0

2.5

0.3

Transports

6.7

0.2

-0.7

Sakari

-7.3

-1.0

-1.1

Atpūta, kultūra

3.3

1.8

0.2

Izglītība

9.1

0.2

0.0

Viesnīcas, restorāni

11.6

1.3

0.4

Pārējie

5.3

0.8

0.4

Mēneša laikā

Elektroenerģija

+0.15

Apavi

+0.14

Apģērbi

+0.10

Īres maksa

+0.04

Siltumenerģija

+0.03

Telekomunikāciju pakalpojumi

-0.06

Degviela

-0.08

Dārzeņi, kartupeļi

-0.20

Gada laikā

Ēdināšanas pakalpojumi

+0.59

Siltumenerģija

+0.58

Degviela

+0.55

Gaļa un gaļas izstrādājumi

+0.54

Maize un graudaugu izstrādājumi

+0.49

Piens, siers, olas

+0.49

Apavi

-0.10

Telekomunikāciju pakalpojumi

-0.41

Informācija par patēriņa cenu indeksu 2006.gada aprīlī tiks paziņota š.g. 10.maijā.

Sagatavojusi Patēriņa cenu indeksu daļa
Tālr. 7366865
Oskars Alksnis