Par mazumtirdzniecības apgrozījumu 2008.g.martā

30.04.2008

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2008. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar 2007. gada analogu periodu, pēc darba dienu skaita izlīdzinātiem datiem mazumtirdzniecības apgrozījums sarucis par 1.1%. Turklāt nepārtikas precēm saglabājas neliels apgrozījuma pieaugums – par 0.3%, bet pārtikas preču pārdošana samazinājusies par 3.6%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu ceturkšņa apgrozījuma indeksi
(2000 = 100%,salīdzināmās cenās, sezonāli izlīdzināti dati)

2008. gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 1.5%1. Pārtikas preces pirktas mazāk par 0.4%, bet nepārtikas – par 2%. Apgrozījums krities visās mazumtirdzniecības nozarēs. Neliels pieaugums bijis tikai specializētajos pārtikas, dzērienu un tabakas veikalos – par 2.0% un dažādu preču (sporta, optikas, dārza, datoru, sadzīves ķīmijas u.c.) specializētajos veikalos – par 7.0%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma pārmaiņas
(% pret iepriekšējo mēnesi, salīdzināmās cenās, sezonāli izlīdzināti dati)

Šā gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 3.4%2. Kritums bijis gan pārtikas, gan nepārtikas preču grupās, attiecīgi- par 4,8% un 2,0 %. Visstraujāk - par 14,9% samazinājies tekstilizstrādājumu, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirgotāju apgrozījums.

Mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis tikai mēbeļu, mājsaimniecības priekšmetu, elektropreču un būvmateriālu mazumtirdzniecībā – par 5,5% un farmaceitisko, medicīnisko, kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā – par 3,4%. Šajās grupās nevienā no 2008.g. mēnešiem apgrozījums nav bijis zemāks par attiecīgo periodu pirms gada.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi sadalījumā pēc uzņēmumu pamatdarbības 2008. gada martā

Salīdzināmās cenās

2008 I-III % pret
2007 I-III
(pēc darba dienu skaita izlīdzināts)

2008 III% pret

2008 II

2007 III

neizlīdzināts

sezonāli izlīdzināts

neizlīdzināts

pēc darba dienu skaita izlīdzināts

Pavisam

98.9

106.7

98.5

96.1

96.6

tai skaitā uzņēmumos, kuru pamatdarbība ir:

mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm, kopā

96.4

109.3

99.6

94.6

95.2

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir pārtika

96.2

109.2

99.2

94.9

94.7

pārtikas, dzērienu un tabakas mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

87.2

112.0

102.0

86.8

86.8

mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm, kopā

100.3

105.3

98.0

97.0

98.0

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika

106.1

99.4

88.5

96.3

96.3

farmaceitisko un medicīnisko preču, kosmētika, un tualetes piederumu mazumtirdzniecība

106.7

98.4

99.2

102.6

103.4

tekstilizstrādājumu, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

98.2

95.0

97.2

84.2

85.1

mēbeļu, apgaismes ierīču, mājsaimniecības priekšmetu, elektropiederumu. radio preču, televizoru, būvmateriālu, krāsu, stikla un tml. preču mazumtirdzniecība

105.9

110.3

98.8

104.2

105.5

pārējā mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

87.6

112.1

107.0

91.1

93.3

lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos

91.1

70.5

mazumtirdzniecība ārpus veikaliem

100.2

98.7

… dati netiek aprēķināti

Uzņēmumu, kuru pamatdarbība ir automobiļu, motociklu un to rezerves daļu un piederumu pārdošana, autodegvielas mazumtirdzniecība apgrozījums 2008. gada martā, salīdzinot ar februāri, samazinājies par 10.5%1, bet, salīdzinot ar pagājušā gada martu, kritums veidoja 16.1%2, tai skaitā - automobiļu, motociklu un to detaļu tirdzniecībā – par 18,8 %, bet degvielas tirdzniecība – par 8,1%.

2008. gada I ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo periodu gadu iepriekš, šīs nozares apgrozījums krities par 8,3%, tai skaitā automobiļu, motociklu un to detaļu tirdzniecībā – par 8,4 % un degvielas tirdzniecībā – par 8,0%.

Plašāku informāciju par sezonāli izlīdzinātiem, pēc darba dienām izlīdzinātiem un neizlīdzinātiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem var skatīt CSP datu bāzē.

Sagatavojusi Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
Tālr. 67366632
Dzintra Bērziņa


 


1 Sezonāli izlīdzināti dati, salīdzināmās cenās
2 Pēc darba (tirdzniecības) dienu skaita izlīdzināti dati, salīdzināmās cenās