Par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju lietošanu un e-komerciju uzņēmumos

19.10.2009

Centrālās statistikas pārvaldes 2009.gada sākumā veiktā apsekojuma “Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju lietošana un e-komercija uzņēmumos”* rezultāti liecina, ka 2009. gada janvārī 93% uzņēmumu savā darbībā lietoja datoru, bet internetu - 86%.


Datoru un Interneta lietošana
(attiecīgā gada janvārī, % no uzņēmumu kopskaita)

 


2009. gada janvārī uzņēmumu īpatsvars, kuriem bija mājas lapa, sasniedza 42%. Turklāt lielākiem uzņēmumiem (ar 250 vai vairāk strādājošajiem) mājas lapa bija 87%.


Interneta mājas lapas lietošanas mērķi

(2009.gada janvārī, % no uzņēmumu kopskaita attiecīgajā grupā)



kopā

ar darbinieku skaitu:

10–49

50–249

250+

Uzņēmumi, kuriem ir Interneta mājas lapa

42.4

37.6

63.4

86.6

Mājas lapas funkcijas:

nodrošina pieeju produktu katalogam un cenrādim

27.9

24.7

41.9

57.1

piedāvā īpašu mājas lapas saturu regulāriem apmeklētājiem

9.4

8.5

13.8

13.4

iespēja aplūkot darba piedāvājumus vai aizpildīt darba pieteikumus tiešsaistes režīmā

8.8

6.4

18.2

39.8

iespēja veikt pasūtījumus vai preču un pakalpojumu rezervāciju tiešsaistē

8.1

7.2

12.1

18.4

piedāvā aplūkot drošības politikas paziņojumu vai sertifikātu, kas saistīts ar mājas lapas drošību

5.6

4.5

10.2

17.6

iespēja mājas lapas klientiem izveidot vai pielāgot produktus

6.1

5.4

8.4

14.2

iespēja izsekot pasūtījumu statusam tiešsaistē

3.7

3.1

6.1

8.4



2008.gada laikā internetu sadarbībai ar valsts un pašvaldību iestādēm lietoja 62% uzņēmumu, kas ir par 8 procentpunktiem vairāk kā 2007.gadā. 58% no visiem uzņēmumiem internetu izmantojainformācijas iegūšanai, 56% - veidlapu lejuplādēšanai, bet katrs otrais uzņēmums to lietoja aizpildīto veidlapu iesniegšanai (50%). 40% uzņēmumu internetu izmantoja pilnai elektroniskai sadarbībai ar valsts un pašvaldību iestādēm. Savukārt katrs desmitais uzņēmums internetu lietoja piedāvājumu iesniegšanai elektroniskajā iepirkumu sistēmā (e-iepirkumi) (9.5%).

2008. gada laikā 16% uzņēmumu iegādājās preces vai pakalpojumus internetā un 5% internetu izmantoja preču vai pakalpojumu pārdošanai tiešsaistē.Turklāt lielākie uzņēmumi (ar 250 vai vairāk strādājošajiem) elektronisko tirdzniecību veica biežāk – 23% uzņēmumu iegādājās preces vai pakalpojumus internetā, bet 10% uzņēmumu to izmantoja pārdošanai tiešsaistē. Šajā periodā tiešsaistes pirkumu īpatsvars bija 4,0% jeb 890 milj.Ls no kopējā preču un pakalpojumu pirkumu apjoma, savukārt Internetā pārdoto preču un pakalpojumu apjoms veidoja 4,4% jeb 1262 milj.Ls no uzņēmumu kopējā apgrozījuma.

Plašāka informācija par apsekojuma “Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju lietošana un e-komerciju uzņēmumos” rezultātiem pieejama CSP mājaslapas publiskajās datubāzēs. Decembrī tiks izdots datu krājums “Par informācijas sabiedrību Latvijā”. Šāds apsekojums pēc vienotas metodoloģijas tiek veikts visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, tāpēc iegūtie rezultāti ir salīdzināmi un tiks publicēti arī Eurostat mājaslapā. http://ec.europa.eu/eurostat

* Apsekoti tika 5.1 tūkst. uzņēmumu ar 10 vai vairāk darbiniekiem.



Sagatavojusi Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
Nataļja Zvonkova
Tālr.67366726