Janvārī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,8 %

29.02.2016

2016. gada janvārī, salīdzinot ar 2015. gada decembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 1,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati. Salīdzinājumā ar 2015. gada janvāri apgrozījums audzis par 3,0 %.

Mēneša pārmaiņas

2016. gada janvārī, salīdzinot ar 2015. gada decembri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 1,8 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 0,3 %, bet nepārtikas preču apgrozījums pieauga par 2,7 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, janvārī salīdzinājumā ar decembri samazinājās par 20,4 %. Gadu iepriekš – 2015. gada janvārī salīdzinājumā ar decembri – apgrozījums saruka par 19,9 %.

Salīdzinot ar mēnesi iepriekš, mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums novērots visās lielākajās apakšnozarēs. Vislielākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 7,7 %).

Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(% pret 2010. gada vidējo mēneša apgrozījumu, salīdzināmajās cenās)

Gada pārmaiņas

2016. gada janvārī, salīdzinot ar 2015. gada janvāri, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 3,0 %. Pārtikas preču grupā apgrozījums pieauga par 1,1 %. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 4,4 %, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 0,3 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, ir pieaudzis par 0,9 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma pārmaiņas
(% pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, kalendāri izlīdzināti dati salīdzināmajās cenās)

2016. gada janvārī, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2015. gadā, lielākais apgrozījuma kāpums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 19,9 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 17,9 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 5,7 %).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)

 

2016. gada janvāris %, salīdzinot ar

2015. gada decembri (sezonāli izlīdzināts)

2015. gada janvāri (kalendāri izlīdzināts)

Pavisam mazumtirdzniecība

101,8

103,0

 

mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm, kopā

99,7

101,1

 

mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm, kopā

102,7

104,4

 

 

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika

103,3

98,7

 

 

informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

103,2

119,9

 

 

metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība

100,3

100,4

 

 

kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība

104,0

99,9

 

 

apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

105,5

117,9

 

 

farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība

107,7

105,7

 

 

autodegvielas mazumtirdzniecība

103,5

99,7

Plašāka informācija par sezonāli izlīdzinātiem, kalendāri izlīdzinātiem un neizlīdzinātiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama CSP datubāzē sadaļā Tirdzniecība un pakalpojumi.  Informējam, ka sākot ar 2016. gadu CSP datubāzē ir mainīts mazumtirdzniecības uzņēmumu dalījums saimniecisko darbību statistiskā klasifikācijas NACE 2.red. grupējumos.

 

Izmaiņas metodoloģijā

Sākot ar šo periodu mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma dati ir sezonāli un kalendāri izlīdzināti ar programmu JDemetra+. Veicot pāreju uz programmu JDemetra+, CSP nemaina līdz šim izmantoto laikrindu sezonālās izlīdzināšanas metodoloģiju. Joprojām datu izlīdzināšanai izmanto TRAMO/SEATS metodi, Latvijas nacionālo brīvdienu kalendāru un, papildinot laikrindu ar jauniem datiem, visa sezonāli izlīdzinātā laikrinda tiek pārrēķināta. Plašāka informācija par datu aprēķināšanas metodoloģiju pieejama CSP vietnē sadaļas "Galvenie rādītāji – Tirdzniecība un pakalpojumi" apakšsadaļā "Metadati".

 

Mediju jautājumi:
Beate Danusēviča, Kristīne Romanovska
Informācijas un komunikācijas daļa
E-pasts: media [at] csb [dot] gov [dot] lv
Tālr.: 67366924, 67366621, 27880666
www.twitter.com/CSP_Latvija
www.facebook.com/csplatvija

 

Papildu informācija par datiem:
Tatjana Ballode
Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
E-pasts: Tatjana [dot] Ballode [at] csb [dot] gov [dot] lv
Tālr.: 67366726