Iekšzemes tirdzniecība 2005. gada decembrī.

30.01.2006

2005.gada decembrī salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums salīdzināmās cenās, (neizlīdzinātie dati) ir palielinājies par 33,3%, bet salīdzinot ar 2004.gada decembri, tas pieaudzis par 23,2%.

2005.gadā vērojams visstraujākais mazumtirdzniecības uzņēmumu gada apgrozījuma pieaugums (21,3%) pēdējo 5.gadu laikā (2004. gadā šis rādītājs bija 12,4%, 2003.gadā – 13,6%, 2002.gadā - 12,3%, 2001.gadā – 2.6%).

Liels mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums salīdzināmās cenās bija uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar grāmatu, avīžu un rakstāmlietu tirdzniecību – 32,8%. Metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirgotājiem apgrozījuma kāpums 2005. gadā bija 31,9%. 25% pieaugumu pārsniedz uzņēmumi , kuri nodarbojas ar tirdzniecību nespecializētos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika un uzņēmumi, kuri nodarbojas ar apģērbu, apavu un tekstilizstrādājumu tirdzniecību. Joprojām turpina attīstīties lielveikali, par ko liecina apgrozījuma pieaugums par 16,3% tādu uzņēmumu grupā, kas tirgojas nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir pārtika. Šo pieaugumu galvenokārt dod lielās firmas, jo piecu lielāko lielveikalu tīklu kopējais apgrozījums 2005. gada laikā palielinājies par 27,7%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums
sadalījumā pēc uzņēmumu pamatdarbības 2005.gada decembrī

Uzņēmumu
Pamatdarbība

salīdzināmās cenās

2005
I–XII % pret
2004 I-XII

2005 X II% pret

2005 XI

2004 XII

neizlīdzi-
nāts

sezonāli izlīdzināts

neizlīdzi-
nāts

pēc darba
dienu skaita izlīdzināts

Pavisam

121,3

133,3

102,5

123,2

123,9

tai skaitā uzņēmumos, kuru pamatdarbība ir:

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir pārtika

116,3

128,7

105,1

112,4

112,1

pārtikas, dzērienu un tabakas mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

101,9

138,8

101,7

101,6

102,5

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika

128,3

129,6

99,8

129,6

130,9

farmaceitisko un medicīnisko preču, kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība

124,1

131,4

109,9

130,7

131,1

tekstilizstrādājumu, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

126,6

124,7

117,8

131,0

131,0

mēbeļu, apgaismes ierīču, mājsaimniecības priekšmetu, elektropiederumu, radio preču, televizoru, būvmateriālu, krāsu, stikla un tml. Preču mazumtirdzniecība

126,1

120,4

115,1

134,9

134,6

pārējā mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

131,6

153,0

138,0

137,6

141,5

lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos

131,1

101,5

97,9

mazumtirdzniecība ārpus veikaliem

113,5

110,0

115,3

Uzņēmumu, kuru pamatdarbība ir automobiļu, motociklu un to rezerves daļu un piederumu pārdošana, apgrozījums 2005.gada decembrī, salīdzinot ar novembri, samazinājies par –0,8%.

Salīdzinot ar pagājušā gada decembri, automobiļu, motociklu un to rezerves daļu un piederumu apgrozījums palielinājies par 45,4%, tai skaitā automobiļu pārdošanas apgrozījums pieaudzis par 39,0%

2005.gada janvārī–decembrī, salīdzinot ar 2004.gada janvāri–decembri, automobiļu, motociklu un to rezerves daļu un piederumu apgrozījums palielinājies par 40,1%, automobiļu pārdošanas apgrozījums - par 38,1 %.

Savukārt auto degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums 2005.gada janvārī - decembrī, salīdzinot ar 2004.gada attiecīgo periodu, pieaudzis par 27,6%.

Sagatavojusi Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
Tālr. 7366968
Ina Leja