2016. gada sākumā 44 % iedzīvotāju iepirkās internetā

01.11.2016

2016. gada sākumā 44 % iedzīvotāju vismaz reizi gadā bija iepirkušies internetā1, un salīdzinājumā ar 2015. gada attiecīgo periodu šis rādītājs ir audzis par 6 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. 2016. gada sākumā vismaz reizi gadā pirkumus internetā veica 45 % sieviešu un 44 % vīriešu. Pēdējo desmit gadu laikā iedzīvotāju skaits, kuri iepērkas internetā, ir palielinājies no 8 % 2006. gadā līdz 44 % 2016. gadā.

Preču vai pakalpojumu iegādāšanās internetā
(% no iedzīvotāju kopskaita)

Iedzīvotāji visbiežāk iegādājās apģērbus, apavus un sporta preces (46 %), pasākumu biļetes (35 %), mājsaimniecības preces (34 %), elektroniku (29 %) un brīvdienu naktsmītnes (24 %). Vīrieši biežāk iegādājās internetā elektroniku (40 %) un datortehniku (26 %), savukārt sievietes – apģērbu, apavus vai sporta preces (54 %) un pārtikas un ikdienas lietošanas preces (26 %).

Iedzīvotāju īpatsvars, kuri pirkuši preces vai pakalpojumus internetā, sadalījumā pa grupām
(% no iedzīvotāju kopskaita, kuri veica pirkumus internetā pēdējā gada laikā)

Gads

Preces

2014

2015

2016

No tiem 2016. gadā:

Pavisam

Vīrieši

Sievietes

16–24 gadi

25–34 gadi

35–44 gadi

45–54 gadi

55–64 gadi

65–74 gadi

Apģērbu, apavi vai sporta preces

48,4

50,8

46,3

37,0

54,4

56,2

54,3

47,8

32,9

27,1

20,6

Pasākumu biļetes

31,5

28,9

34,7

31,4

37,6

30,3

39,5

36,5

34,2

27,1

19,4

Mājsaimniecības preces

29,2

32,3

33,6

30,4

36,3

20,9

36,8

37,9

32,9

34,2

45,0

Elektroniku

30,5

28,1

29,3

39,9

20,3

33,0

33,8

29,0

23,7

22,1

14,7

Brīvdienu naktsmītnes

16,4

14,1

24,3

23,7

24,8

14,5

29,4

26,6

24,6

22,2

14,7

Citus ceļojumu pakalpojumus

24,3

16,2

21,4

20,5

22,1

14,6

24,9

22,4

21,6

21,0

14,9

Pārtikas un ikdienas lietošanas preces

4,3

15,4

19,3

11,7

25,7

20,1

21,3

21,1

16,7

14,0

5,5

Datortehniku

18,3

13,2

16,9

25,5

9,5

22,4

18,3

15,7

12,8

12,9

11,8

Citas preces vai pakalpojumus

13,3

9,5

14,1

14,7

13,5

14,7

14,5

13,2

16,1

11,9

7,9

Telekomunikāciju pakalpojumus

13,9

9,0

12,1

12,6

11,6

10,1

13,4

11,4

13,7

12,0

6,9

Grāmatas, žurnālus, avīzes

8,4

7,7

8,9

7,3

10,2

8,3

9,2

8,5

9,6

9,1

6,1

Filmas vai mūziku

6,6

6,3

6,6

8,0

5,5

10,3

7,6

6,6

3,4

3,7

1,3

 

Vairāk nekā puse (56 %) jauniešu 16–24 gadu vecumā, kuri iepirkušies internetā pēdējā gada laikā, iegādājās apģērbu, apavus vai sporta preces, savukārt aptuveni katrs trešais pirka elektronikas preces (34 %) un pasākumu biļetes (30 %). Seniori (65–74 gadi) visbiežāk internetā iegādājās mājsaimniecības preces (45 %), nedaudz retāk – apģērbu, apavus vai sporta preces (21 %), kā arī pasākumu biļetes (19 %).

No visiem iedzīvotājiem, kuri veikuši pirkumus internetā pēdējā gada laikā, 81 % iepirkās Latvijas interneta veikalos, 46 % – citās ES dalībvalstīs reģistrētos interneta veikalos, bet 40 % – pārējo pasaules valstu veikalos. Vietējo interneta veikalu popularitāte Latvijas iedzīvotāju vidū ir pieaugusi par 10 procentpunktiem salīdzinājumā ar 2014. gadu un par 5 procentpunktiem, salīdzinot ar 2015. gadu. Iedzīvotāju īpatsvars, kuri iepirkušies citās ES dalībvalstīs reģistrētos interneta veikalos, gada laikā ir sarucis par 5 procentpunktiem, savukārt ārpus ES reģistrētos internetveikalos audzis par 7 procentpunktiem.

Iedzīvotāju iepirkšanās dažādu valstu interneta veikalos
(% no iedzīvotu kopskaita, kuri veica pirkumus internetā pēdējā gada laikā)

Visbiežāk iedzīvotāji veica mazus pirkumus līdz 50 eiro vērtībā (38 %), kas ir par 3 procentpunktiem mazāk nekā 2015. gadā (41 %). Pirkumus interneta veikalos 51–100 eiro un 101–500 eiro vērtībā veica līdzīgi 27 % iedzīvotāju. Nedaudz pieaug lielo pirkumu īpatsvars internetā – par 501 eiro un vairāk iepirkās 6 % iedzīvotāju, bet pērn – 4 %.

Iedzīvotāju sadalījums pēc tērētās naudas summas, pērkot preces vai pakalpojumus internetā, trīs mēnešu laikā
(% no iedzīvotājiem, kuri veica pirkumus internetā trīs mēnešu laikā)

Apsekojums par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju lietošanu veikts 2016. gada sākumā, un tajā aptaujāti iedzīvotāji vecumā no 16 līdz 74 gadiem.

Plašāka informācija par informācijas sabiedrības statistikas rādītājiem pieejama CSP datubāzē sadaļā “Zinātne un tehnoloģijas (Informācijas tehnoloģijas)”.

1Iedzīvotāji, kuri pirkuši vai pasūtījuši preces vai pakalpojumus personiskai lietošanai tiešsaistē internetā pēdējo 12 mēnešu laikā

 

Mediju jautājumi:
Beate Danusēviča
Informācijas un komunikācijas daļa
E-pasts: media [at] csb [dot] gov [dot] lv
Tālr.: 67366924, 27880666
www.csb.gov.lv
www.twitter.com/CSP_Latvija
www.facebook.com/csplatvija

 

Papildu informācija par datiem:
Aiva Grinšpone
Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
E-pasts: Aiva [dot] Grinspone [at] csb [dot] gov [dot] lv
Tālr.: 67366664